ANONYMUS
GESTA HUNGARORUM
KEZDŐDIK AZ ELŐBESZÉD A MAGYAROK CSELEKEDETEIHEZ
Mesternek mondott P, a néhai jó emlékű, dicsőséges Bélának, Magyarország
királyának jegyzője, N-nek, az ő legkedvesebb barátjának, a tisztelendő és az
írástudás művészetében avatott férfiúnak üdvözletét meg kérése teljesedését
jelenti. - Midőn hajdan iskolai tanulmányon együtt voltunk és egyforma
iparkodással olvasgattuk a trójai történetet, melyet én erősen megkedvelvén, a
Frígiai Dáresnek és egyébb szerzőknek könyveiből úgy, miként mestereimtől
tanultam, a magam fogalmazása szerint egy kötetbe szerkesztettem, akkor kérted
tőlem, hogy amint a trójai történetet és a görögök háborúit megírtam, ugyanúgy
írjam meg neked Magyarország királyainak és nemeseinek származását is: hogy a
hét fejedelmi személy, aki a hét magyar nevet viseli, miképpen jött ki szittya
földről, vagy milyen az a szittya föld, miképpen született Álmos, s mi okból
nyeri az Álmos nevet Magyarország első vezére, akitől a magyarok királyai
erednek, vagy mennyi országot és királyt vetettek maguk alá, vagy ezt a szittya
földről kijött népet mi okból hívják az idegenek beszédében hungárusoknak, a
maga nyelvén meg magyerinak. Meg is ígértem, hogy teljesítem a kérést; ámde más
teendőktől akadályozva kérésedről is, ígéretemről is már majdnem megfeledkeztem
volna, ha Kedvességed levelében tartozásom teljesítésére nem figyelmeztet.
Visszagondolva tehát Kedvességedre, noha ennek a vesződséges vágtam, hogy
véghezvigyem azt, amire ösztökéltél. De meg a különböző történetírók példája
szerint, az isteni kegyelem segedelmére támaszkodva, magam is jónak láttam,
hogy mindazt utódaink legvégső nemzedékéig feledésnek ne engedjem. Tehát
legjobbnak tartottam, hogy igazán és egyszerűen írjam meg Neked, s így aki
olvassa, tisztán láthassa, miképpen estek meg a dolgok. Ha az oly igen nemes
magyar nemzet az ő származásának kezdetét és az ő egyes hősi cselekedeteit a
parasztok hamis meséiből vagy a regösök csacsogó énekéből mintegy álomban
hallaná, nagyon is nem szép és elég illetlen dolog volna. Ezért most már inkább
az iratok biztos előadásából meg a történeti művek világos értelmezéséből
nemeshez méltó módon fogja fel a dolgok igazságát. Magyarország tehát boldog,
jutott neki adomány sok; hisz örülhet minden órán, deákjának ajándékán, mivel
megvan íme neki királyai és nemesei származásának a kezdete. Ezekért a
királyokért pedig legyen dicséret meg tisztelet az Örökkévaló Királynak és
Anyjának, Szent Máriának, s az ő kegyelméből Magyarország királyai és nemesei
bírják az országot boldog véggel, most és mindörökké. Ámen.
SZCÍTIA
Szcítia tehát igen nagy föld, melyet Dentü-mogyernak hívnak. Kelet felé határa
az északi tájtól egészen a Fekete-tengerig terjed. Mögötte pedig ott van a Don
nevű folyam nagy mocsaraival, ahol szerfölött bőven találni nyestet, úgyhogy
nemcsak a nemesek és alrendűek ruházkodhatnak vele, hanem a gulyások, kanászok
és juhászok szintén díszes ruházatot hordanak azon a földön. Ugyanis ott
bővében van az arany meg az ezüst, s annak a földnek a folyamaiból drágakő és
gyöngy kerül elő. A Szcítiával szomszédos keleti tájon pedig ott voltak Góg és
Mágóg nemzetei, akiket Nagy Sándor elzárt a világtól. A szittya földnek
széle-hossza igen nagy. Az embereket meg, akik rajta laknak, közönségesen
dentü-mogyeroknak nevezik a mai napig, és soha semmiféle uralkodó hatalmának az
igáját nem viselték. A szcítiaiak ugyanis jó régi népek, s van hatalma
Szcítiának keleten, mint fentebb mondottuk. Szcítiának első királya Mágóg volt,
a Jáfet fia, és az a nemzet Mágóg királytól nyerte a magyar nevet. Ennek a
királynak az ivadékából sarjadt az igen nevezetes és roppant hatalmú Attila
király. ő az Úr megtestesülésének négyszázötvenegyedik esztendejében a szittya
földről kiszállva hatalmas sereggel Pannónia földjére jött, és a rómaiakat
elkergetve az országot birtokába vette. Majd királyi székhelyet állított
magának a Duna mellett a hévizek fölött: minden régi épületet, amit ott talált,
megújíttatott, és az egészet igen erős fallal vétette körül. Ezt magyar nyelven
most Budavárnak mondják, a németek pedig Ecilburgnak hívják. De elég ennyi!
Maradjunk meg a történet útján. Hosszú idő múlva pedig ugyanazon Mágóg király
ivadékából eredt Ügyek, Álmos vezér apja, kinek Magyarország királyai és
vezérei a leszármazottai, miként a következőkben majd előadjuk. A szcítiaiak,
amint mondottuk, jó régi népek. Róluk a történetírók akik a rómaiak viselt
dolgait megírták, így beszélnek: A szittyák valaha igen bölcsek és szelídek
voltak, földet nem műveltek, és majdnem semmiféle bűn nem fordult elő közöttük.
Ugyanis nem voltak mesterséggel épült házaik, csupán nemezből készült sátraik.
Húst, halat, tejet, mézet ettek, és bőven volt fűszeres boruk. Nyusztprémbe és
más vadállatok bőrébe öltöztek. Arany, ezüst, gyöngy: annyi volt az nekik, mint
a kavics, mivel saját földjük folyamaiban találhatták mindezt. Nem kívánták a
másét, minthogy mindannyian gazdagok voltak, sok állatnak és elegendő
ennivalónak a birtokosai. Nem paráználkodtak, hanem mindenkinek csupán csak egy
felesége volt. Ámde utóbb a szóban lévő nemzet a háborúskodásba belefáradva,
olyan kegyetlenné fajult, hogy - némely történetírók szerint - haragjában
emberhúst evett, meg emberek vérét itta. Hogy kemény egy nemzet volt, hitem
szerint azt ma is megismerhetitek ivadékairól. A szittya nemzetet bizony
semmiféle uralkodó nem hajtotta igája alá. Tudniillik Dáriust, a perzsák
királyát csúfosan megkergették, úgyhogy Dárius ott nyolcvanezer embert
veszített el, s nagy rettegve szaladt Perzsiába. Ugyancsak a szcítiaiak Círust,
szintén a perzsák királyát, háromszázharmincezer emberével együtt megölték. A
szcítiaiak magát Nagy Sándort, Fülöp királynak és Olimpiadis királynénak a
fiát, aki sok országot harcban leigázott, szintén szégyenletesen
megfutamították. Ugyanis a szittyák keményen bírtak minden fáradalmat, meg
testileg is nagyok, a harcban pedig vitézek voltak. Semmijük sem lehetett a
világon, amit ne tettek volna kockára, ha sérelem esett rajtuk. S amikor a
győzelem az övék lett, éppenséggel nem törték magukat a zsákmány után, mint
utódaik közül a mostaniak, hanem csak a dicsőséget keresték ezen az úton.
Dáriust, Círust és Sándort nem számítva, a világon egyetlenegy nemzet sem merte
lábát tenni az ő földjükre. A fent nevezett szittya nemzet pedig kemény volt a
harcban és gyors a lovon; a fején sisakot hordott, az íjjal, nyíllal különbül
bánt, mint a világ összes nemzetei közül akármelyik, s hogy csakugyan ilyen
volt, azt az utódairól is megítélhetitek. A szittya föld éppen azért, mert
annyira messze esik a forró égövtől, különösen kedvez a nemzedékek
szaporodásának. Azonban - ámbár szerfölött nagy kiterjedésű - mégis a rajta
született népség sokaságát sem táplálni, sem befogadni nem tudta. Ezért a hét
fejedelmi személyt, akit hétmagyarnak mondottak, a helyszűkét nem tűrte tovább,
hanem gondolkozott, hogy azt mindenképpen elhárítja. Akkor ez a hét fejedelmi
személy tanácsot tartva megállapodott abban, hogy olyan földet foglal el
magának, amelyen laknia lehet, s evégből elhagyja szülőföldjét, miképpen majd a
következőkben előadjuk.
MIÉRT MONDJÁK AZT, HOGY HUNGÁRUSOK?
Most ehhez még azt kell hozzátennünk, miért hívják a szittya földről
kiköltözött népet hungárusoknak. Hungárusoknak Hungvárról nevezték el őket
azért, mert a szlovének meghódítása után a hét fejedelmi személy Pannónia
földjére lépve, ott jó soká időzött. Innen az összes környező nemzetek Álmost,
Ügyek fiát, hungvári vezérnek hívták, katonáit meg hungvárusoknak. De elég
ennyi! Ezt elhagyva térjünk vissza kitűzött munkánkra, haladjunk a történelem
útján, s úgy, amint a Szentlélek sugallja, végezzük a megkezdett művet!
ÁLMOS, AZ ELSŐ VEZÉR
Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek, amint
fentebb mondottuk, nagyon sok idő múltán Mágóg király nemzetségéből való igen
nemes vezére volt Szcítiának, aki feleségül vette Dentü-Mogyerban őnedbelia
vezérnek Emes nevű leányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta.
Azonban isteni, csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben
levő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy
reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből
forrás fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem a saját
földjükön sokasodnak el. Mivel tehát az alvás közben feltűnő képet magyar
nyelven álomnak mondják, és az ő születését álom jelezte előre, azért hívták őt
szintén Álmosnak. Vagy azért hívták Álmosnak - ami latinul annyi, mint szent -,
mivel az ő ivadékából szent királyok és vezérek voltak születendők. De erről ne
többet!
ÁLMOS VEZÉR
Álmos vezér pedig, miután világra született, nagy örömére szolgált Ügyeknek és
rokonainak, továbbá Szcítia majdnem összes előkelőinek, merthogy az apja,
Ügyek, Mágóg király nemzetségéből eredt. Maga Álmos meg szép, de barna orcájú
volt; a szeme fekete, de nagy; a termete magas és karcsú; a keze nagy, az ujjai
vaskosak. Álmos egyszersmind kegyes, jóakaratú, bőkezű, bölcs, derék katona
volt; vidám adakozó mindazok részére, akik Szcítia országában abban az időben
katonák voltak. Midőn pedig Álmos az érett kort elérte, mintegy a Szentlélek
ajándéka jutott neki, s így pogány létére mégis hatalmasabb volt és bölcsebb
Szcítia összes vezéreinél. És az országnak minden dolgát abban az időben az ő
tanácsai szerint vagy az ő segítségével intézték. Mikor érett ifjúvá serdült,
Álmos vezér akkor feleségül vette azon a földön egy igen nemes vezérnek a
leányát. Ettől született Árpád nevű fia, akit magával vitt Pannóniába, amint
majd a következőkben előadjuk.
ÁLMOS VEZÉR MEGVÁLASZTÁSA
A hungárusoknak igen vitéz és a hadi viszontagságokban felette hatalmas
nemzete, mint fentebb mondottuk, eredetét a szittya nemzetből vette, amelyet
saját nyelvén dentü-mogyernak neveznek. És az a föld túlontúl megtelt az ott
született népek sokaságával, annyira, hogy övéit már sem táplálni, sem
befogadni nem tudta, mint fentebb mondottuk. Ezért akkor a hét fejedelmi
személy, akit mind a mai napig hétmagyarnak hívnak, a helyszűkét tovább nem
tűrhetvén, tanácsot tartott, és késedelem nélkül fegyverrel, haddal igyekezett
módját ejteni, hogy szülőföldjét elhagyja, s olyan földet foglaljon el magának,
amelyen laknia lehet. Akkor a választásuk arra esett, hogy majd Pannónia
földjét keresik fel. Erről ugyanis a szállongó hírből azt hallották, hogy az
Attila király földje, akinek az ivadékából Álmos vezér, Árpád apja származott.
Ámde a hét fejedelmi személy közös és igaz értelemmel belátta, hogy a
megkezdett útnak végére nem járhat, hacsak vezér és parancsoló nem lesz
felette. Tehát a hét férfiú szabad akarattal és egyetértéssel vezérül és
parancsolóul választotta magának, sőt fiai fiainak is a végső nemzedékig
Álmost, Ügyek fiát, és azokat, akik az ő nemzetségéből származnak, mivel Álmos
vezér, Ügyek fia, továbbá azok, akik az ő nemzetségéből származtak, jelesebbek
voltak nem dolgában, meg hadban is hatalmasabbak. Tudniillik az a hét fejedelmi
személy nem dolgában előkelő, hadban hatalmas, hűségben állhatatos férfiú volt.
Akkor közakarattal Álmos vezérnek ezt mondták: "A mai naptól kezdve téged
vezérünkké és parancsolónkká választunk, s ahova a szerencséd visz, oda
követünk téged." Majd a fent említett férfiak mindegyike Álmos vezérért -
pogány szokás szerint - saját vérét egy edénybe csorgatta, s esküjét ezzel
szentesítette. És noha pogányok voltak, mégis azt a hitet, melyet akkor egymás
közt esküjükre tettek, mindhalálukig megtartották úgy, amint ez az eskü itt
következik.
ESKÜJÜK
Az eskü első szakasza így hangzott: Hogy ameddig csak az ő életük, sőt az
utódaiké is tart, mindig Álmos vezér ivadékából lesz a vezérük. Az eskü második
szakasza így hangzott: Hogy ami jószágot csak fáradalmaik árán szerezhetnek,
mindegyiküknek része legyen abban. Az eskü harmadik szakasza így hangzott: Hogy
azok a fejedelmi személyek, akik a tulajdon szabad akaratukból választották
Álmost urukká, sem ők maguk, sem fiaik soha, semmi esetre ki ne essenek a vezér
tanácsából és az ország tisztségeiből. Az eskü negyedik szakasza így hangzott:
Hogyha valaki utódaik közül hűtlen lenne a vezér személyéhez, vagy
egyenetlenséget szítana a vezér és rokonai között, a bűnösnek vére omoljon,
amint az ő vérük omlott az esküben, melyet Álmos vezérnek tettek. Az eskü
ötödik szakasza így hangzott: Hogyha valaki Álmos vezér és a többi fejedelmi
személyek utódai közül az esküvel kötött megállapodásokat meg akarná szegni,
örök átok sújtsa. Ennek a hét férfiúnak a neve volt: Álmos, Árpád apja; Előd,
Szabolcs apja, kitől a Csák-nemzetség származik; Kend, Korcán apja; Ond, Ete
apja, akitől a Kalán- és Kölcse-nemzetség származik; Tas, Lél apja; Huba,
akitől a Szemere-nemzetség származik; a hetedik Tétény, Horka apja, s Horkának
a fiai voltak Gyula és Zombor, akiktől a Maglód-nemzetség származik, amint
alább majd szó lesz róla. De elég! Haladjunk a történelem útján!
KIKÖLTÖZÉSÜK
Az Úr megtestesülésének nyolcszáznyolcvannegyedik esztendejében, amint az év
szerint jegyzett krónikákban írva vagyon, a hét fejedelmi személy, akit
hétmagyarnak hívnak, kijött Szcítia földjéről nyugat felé. Közöttük kijött
Álmos vezér, a Mágóg király nemzetségéből való Ügyek fia, jó emlékezetű férfiú,
uruk és tanácsadójuk nekik; kijött pedig a feleségével meg a fiával, Árpáddal,
valamint a nagybátyjának, Hüleknek két fiával: Szovárddal és Kadocsával,
továbbá az ugyanarról a vidékről való szövetséges népeknek megszámlálhatatlanul
nagy sokaságával. Sok-sok nap pedig puszta tájakon vonultak; az Etel folyót
pogány módon tömlőn ülve úsztatták át, és sehol városba vagy emberi lakóhelyhez
vezető utat nem találtak. Közben nem ették ember munkájának a gyümölcsét, amint
rendesen szokták, hanem hússal, hallal táplálkoztak mindaddig, amíg
Oroszországba nem értek azon a részen, melyet Szuszdalnak hívnak. Ifjaik
majdnem mindennap vadászaton voltak; ezért aztán attól az időtől fogva
mindmostanáig a magyarok jobb vadászok is, mint a többi nemzetek. És Álmos
vezér meg övéi mind ekképpen vonulva léptek Oroszország földjére azon a részen,
amelyet Szuszdalnak hívnak.
OROSZORSZÁG
Miután pedig az oroszok vidékét elérték, minden ellenszegülés nélkül egész Kiev
városáig hatoltak. Midőn Kiev városán keresztülmentek, a Dnyeper folyón
áthajózva meg akarták hódítani az oroszok országát. Akkor az oroszok vezérei
ezt észrevéve nagyon megijedtek, mivel hallották, hogy Álmos vezér, Ügyek fia,
Attila király nemzetségéből származik, akinek az ő elődeik évi adót fizettek.
De mégis a kievi vezér összehívta minden főemberét, és tanácsot tartva azt
választották, hogy hadra kelnek Álmos vezér ellen, és inkább meghalnak a
harcban, mintsem hogy elveszítsék országukat, és kényük-kedvük ellenére Álmos
vezér uralma alá kerüljenek. A kievi vezér azonnal követeket küldött leghívebb
barátaihoz, a hét kun vezérhez, és segítségre hívta őket. Akkor ez a hét vezér,
akinek a neve: Ed, Edömén, Et, Böngér, Örsúr apja Ócsád, Vajta, Alaptolma apja
Ketel, ugyancsak nem kicsiny számú lovast gyűjtött egybe, és a kievi vezér
iránt való barátságból sebes vágtában Álmos vezér ellen jött. A kievi vezér a
maga seregével eléjük vonult, és most már a kunokkal gyarapodva, sok
fegyveressel Álmos ellen nyomult. Álmos vezér pedig, akinek segítsége a
Szentlélek volt, fegyvert öltve csatarendbe szedte seregét, s ide-oda lovagolva
buzdította katonáit; majd hirtelen eléjük rugtatva megállott mindnyájukkal
szemben, és ezt mondta nekik: "Szittyák, bajtársaim, nagyvitéz férfiak!
Emlékezzetek utatok kezdetére, amikor azt mondtátok, hogy fegyverrel, haddal
olyan földet kerestek, amelyen lakhattok. Tehát ne zavarodjatok meg az oroszok
és kunok sokaságától, akik a mi kutyáinkhoz hasonlítanak. Hiszen a kutyák,
amint uruk szavát hallják, nemde rögtön félelembe esnek? Mivel a derekasságot
nem a nép nagy száma, hanem a lélek bátorsága szabja meg. Vagy nem tudjátok,
hogy egy oroszlán sok szarvast megszalaszt, mint ahogy egy bölcs mondja. De
félre ezekkel! Csak azt mondom nektek: Ugyan ki tudott ellene állni Szcítia
katonáinak? Nemde Dáriust, a perzsák királyát, a szcítiaiak megkergették, úgy,
hogy rémületében nagy szégyenszemre Perzsiába szaladt és elveszített
nyolcvanezer embert? Vagy Círust, ugyancsak a perzsáknak királyát, nemde
szintén a szcítiaiak ölték meg háromszázharmincezredmagával? Vagy magát Nagy
Sándort is, Fülöp királynak és Olimpiadis királynénak a fiát, aki harcban sok
országot leigázott, ugye szintén rútul megszalasztották a szcítiaiak? Ezért hát
derekasan és vitézül küzdjünk azok ellen, akik a mi kutyáinkhoz hasonlatosak, s
úgy féljünk az ő sokaságuktól, mint a legyek felhőjétől." Ezt hallván Álmos
vezér katonái, nagy bátorságra gyúltak. Azonnal megfújták a harci kürtöket
mindenfelé, a két ellenséges sereg összecsapott és heves küzdelembe
bocsátkozott egymással. S igen sokan elestek az oroszok és kunok közül. Az
oroszok és kunok vezérei pedig látván, hogy övéik a harcban alul maradnak,
futásnak eredtek, és hogy életüket megmentsék, sietve Kiev városába húzódtak.
Álmos vezér meg katonái az oroszokat és kunokat egészen Kiev városáig üldözték,
és úgy aprították a kunok tar fejét, mint a nyers tököt. Az oroszok és kunok
vezérei pedig, mikor a szcítiaiak vakmerőségét látták, a városban meglapultak,
mint a némák.
BÉKE A VEZÉR ÉS AZ OROSZOK KÖZÖTT
Álmos vezér és vitézei pedig a győzelem után elfoglalták az oroszok földjeit,
és javaikat elszedve a második héten Kiev városát fogták ostrom alá. Mikor
aztán a hágcsókat kezdték odatámasztani a falhoz, a kun és orosz vezérek a
szcítiaiak merészségének láttára nagyon megrémültek. S amikor belátták, hogy
nem bírnak nekik ellenállni, akkor a kievi vezér és az oroszok más vezérei,
nemkülönben az ott levő kunokéi is követeket küldtek, s kérték Álmos vezért meg
főembereit, hogy kössenek velük békét. Mikor pedig a követek Álmos vezérhez
jöttek, és kérték őt, hogy uraikat ne űzzék el székeikből, akkor Álmos vezér
övéivel tanácsot tartván, úgy küldötte vissza az oroszok követeit, hogy
vezéreik és előkelőik fiaikat túszul adják, évi adóul tízezer márkát
fizessenek, ezenfelül pedig élelmiszert, ruhát és más szükségeset. Az orosz
vezérek, ugyan nem önkéntesen, de mégis mindezt megadták Álmos vezérnek.
Azonban kérték Álmos vezért, hogy Halics földjét elhagyva, a Havas-erdőn túl
nyugat felé, Pannónia földjére vonuljanak, amely előbb Attila király földje
volt. És dicsérték nekik Pannónia földjét, hogy milyen szerfölött jó. Mondták
ugyanis, hogy ott nagyon nevezetes forrásvizek ömlenek össze: a Duna, a Tisza
és pompás halakban bővelkedő egyéb nevezetes források. Azt a földet - mondták -
szlovének, bolgárok, blachok és a rómaiak pásztorai lakják. Ugyanis Attila
király halála után a rómaiak Pannónia földjét legelőknek hívták azért, mivel a
nyájaik Pannónia földjén legeltek. És joggal mondhatták Pannónia földjéről,
hogy az a rómaiak legelője, hiszen éppen most is a rómaiak legelnek
Magyarország javaiból. De már elég is ebből!
A KUNOK HÉT VEZÉRE
Álmos vezér meg főemberei tanácsot tartván, az oroszok vezéreinek