Tartalom
5. ISTEN ORSZÁGA
Jézus tanításának az egyik legfontosabb része az Isten országáról szóló. Magáról is azt mondta, hogy nem e világból való (Ján. ev 18,36), ahogy az Isten országa sem evilági. Az Atya-Isten tehát a Túlvilág ura, a mennyek ura, nem e világé. Jézus példabeszédeiben egyszer azt mondta, hogy "Isten országa bennetek van" (Luk. 17, 21), ami azt jelenti, hogy az ember belsőjében, lelkében és nem kívül, a Földön található. Máskor pedig a mustármaghoz és a kovászhoz hasonlította (Luk. 13,18-21.), mert mindkettő a növekedés jelképe, és a mennyben mindenki és minden naggyá lesz (a régi magyar hit szerint is: ez az értelme a megboldogulás kifejezésünknek, ami naggyá, vastagabbá válást jelent.)
6. ARISZTOKRATIKUS FELFOGÁSA
Jézus azt mondta: "nincsen jó fa, amely rossz gyümölcsöt terem, sem rossz fa, amely jó gyümölcsöt hoz. Nem szednek tövisbokorról fügét s gyalogszederről sem szüretelnek szőlőt. A jó ember szívének jó kincséből jót hoz elő, a rossz ember pedig a rosszból rosszat. Hisz a száj a szív bőségéből beszél." (Luk. 6,43-45.) Tehát ő nem egyenlősítette az embereket, nem volt "demokratikus", hanem megkülönböztette őket erkölcsi alapon - az igazság, az igazságosság szerint.
"Ami testtől született, test az, és ami Lélektől született, lélek az." (Ján. ev 3,6.) A gnosztikusok ugyanígy megkülönböztettek például anyagi (hylikus) és szellemi (pneumatikus) embert. "Aki felülről jött, fellebb való mindenkinél." (Ján. ev 6,31.) Amikor megkérdezték tőle, kevesen üdvözülnek-e, azt felelte: "Igyekezzetek a szűk kapun bejutni, mert mondom néktek, sokan akarnak majd bemenni rajta, de nem fognak tudni." (Luk. 13,24.) Tehát az égi eredetű, Lélektől született felsőbbrendű (jó szívű) emberek fognak üdvözülni - és ilyenek kevesen vannak.
6A. JÚDA ÖRDÖGE
Ez a megnevezés nemcsak Júdásra, Krisztus kapzsi elárulójára vonatkozik, akinek maga az ördög súgott (Ján. ev. 13,2.), hanem általában a szubjudaizmusban és annak követőiben lévő ördögire is. Jézust az a zsidó tanács ítéltette el, amelyet a szadduceusok uraltak. Ez egy ateisztikus-materialisztikus zsidó "vallási" irányzat volt - amelynek tagjai még egymáshoz is gonoszok voltak. Nem véletlenül mondta Jézus az őt gyűlölő és fenyegető zsidóknak a velük folytatott egyik vitájában: "Ti az ördög atyától valók vagytok és a ti atyátok kívánságait akarjátok teljesíteni. Az emberölő volt kezdettől fogva és nem állott meg az igazságban, mert nincsen ő benne igazság. Mikor hazugságot szól, a sajátjából szól; mert hazug és hazugság atyja." (Ján. ev 8,44.). E világ fejedelme, a Sátán a hatalmát a gonoszokkal osztotta és osztja meg: és e gonoszok áldozata lett a Megváltó is.
7. A BÍRÓ
Jézus mondta magáról: "Mert az Atya nem ítél senkit, hanem az ítéletet egészen a fiúnak adta ... és az én ítéletem igazságos." (Ján. ev 5,22 és 5,30). Pál apostol pedig azt mondta róla: "Ítélni fog élőket és holtakat az ő eljövetelekor és az ő országában." "Végezetre eltétetett nékem az igazság koronája, amelyet megád az Úr ama napon, az igaz Bíró." (Pál II. lev. Tim 4,1 és 4,8.) Az igaz Bíró csak egyvalaki lehet: a Nap- Atya fia. Az egyiptomiak Rét, a hajnali és alkonyi Napot Bírónak is szólították (8), és hitük szerint a Nap lánya, Maat az Igazság. (Vö.: "Én vagyok az út, az igazság és az élet." - Ján ev 14, 6.)
JEGYZETEK 1 JUNG, C.G.: Emlékek, álmok, gondolatok. Bp., 1987.
2 APULEIUS: Az aranyszamár. Bp., 1983., 88. o.
3 Bibliai szimbólumok. Evangéliumi kiadó, é.n., 96. o. 4 Jézus rejtett szavai. Bp., 1990.
5 I. m., 40. o.
6 MAGYAR. A.: Lm., Bp., 1991., 72. o.
7 A Foucault-inga. Bp., 1992 ., 457. o.
8 DOBROVITS A.:Irodalom és vallás az ókori Egyiptomban. Bp., 1979., IL, 223. o.
|